Rehber :

Batum"da bir gün

Batum’da bir gün

rergenç@tsiad.org.tr

Türk Eğitim Vakfının Trabzon Şube Yönetim Kurulu Başkanı, Hasan Melek’in planladığı Batum gezisini sonunda gerçekleştirdik.

Sarp kapıya yaklaştıkça uzun TIR kuyrukları hepimizde farklı tepkilere neden oluyor;

Bir anda hepimizin sinir katsayısı yükseldi, burnumuzdan soluduğumuzu fark ediyoruz.

Üç gündür Sarp kapıda çile çekmekte olan Akçaabatlı bir TIR şoförü hemşerimize sorduk;

Sorunun Gürcü gümrüğünden kaynaklandığını, Gürcü Gümrüğünde sabah on ile gece onbir arasında, ya işlem yapılmıyor ya da çok yavaş yapıldığını öğreniyoruz.

Biraz kızgın, biraz hayret dolu bir ses tonu ile dokuzumuz birden, koro halinde,

Neden, diye soruyoruz.

Bu uygulamayı yazın yapıyorlar. Gürcü gümrüğünden çıkınca başlayan yaz kamplarındaki ve plajlarındaki konukların (turistlerin) rahatsız olmaması için yapıldığını öğrendik.

Gürcü Gümrüğünü geçince çıplak gözle de görüyoruz ki; binlerce Gürcü, Rus ya da başka milletlere mensup ülke vatandaşı olabildiği kadar güneşin ve denizin keyfini çıkarmak için Batum’a gelmiş.

Batum plajları tıklım tıkış…

Gördüğümüz, tek gidişli gelişli olan yolu genişletmemişler, plajları korumuşlar.

Kapıdan yarım saatte Batum’dayız. Doğruca Türk Misyonuna gidiyoruz.

Gürcistan’ın Acara Özerk Bölgesinin önemli bir kenti olan Batum ile tarihi ve ticari ilişkilerimizin dünü, bugünü ve geleceğine ait bir sunumu Büyükelçimizden alıyoruz.

Batum; turizm ve tarım ekonomisi üzerine odaklanmış…

Mükemmel karşılama ve uğurlama, Büyükelçimiz yine de vahlanıyor;

Keşke Ticari Ataşemiz de burada olsaydı, O daha çok bilgi aktarırdı.

İlk gözlemimiz, TAV büyük bir başarıya imza atmış Batum’da.

İstanbul’dan Hopa’ya ulaşım artık çok kolay.

Hopalılar iç hat uçuşu gibi Batum Havaalanını kullanıyorlar.

Hopalılar uçaktan otobüslerle alınıp Türkiye’ye ulaştırılıyorlar.

Komşuluk gelişiyor…

Trabzon’da da ne zaman Doğu Karadeniz turizmini konuşsak, Batum’u da mutlaka içinde sayarız.

İyi olmuş bu uygulama

Batum’da göze çarpan bir başka olay;

Yapımı bitme aşamasına gelmiş beş yıldızlı otellerin parmak ısırtan cinsten olmaları.

Yeni otel inşaatlarını ise Batum’a hakim bir tepeden baktığımızda fark ettik.

Endüstriyel seracılık ve tarımsal endüstri için her türlü destek var. Yeter ki istihdam sağlayın.

Lazuri’deki öğlen yemeğinin hem zengin menüsü hem de damak tadı muhteşemdi.

Kıvrak, hızlı, estetik yerel halk dansları gösterisi gezinin sürprizlerinden biri… Gösteri büyük beğenimizi topladı.

Batum’a ayrıcalık katan botanik parkın uyandırdığı hayranlığı hiçbirimiz gizlemedik.

Bayan Şolana’nın Türkçesi kulağımıza şiir gibi aktı;

Batum Botanik parkında kırkbin çeşit bitki var.  Dünyanın en büyük üç botanik parkından birini geziyoruz açıklaması, Batum Botanik Parkına duyduğumuz hayranlığı daha da artırdı.

Geniş ve temiz caddeleri, akıl almaz büyüklükteki meydanları ile…

Yeşil içinde kaybolmuş bir şehri gezdik.

Batum, tren yolu ile uzak doğu ve Rusya’ya bağlı.

Ya limanı…

Çok büyük ve dolu…

Kimyasal taşımaya hazır gemiler alargada demirlemiş, sıra beliyorlar.

Acarya Başbakanının rezidansına (çalışma ofisine) bakıyoruz bir süre, hemen karşısında Gürcistan Cumhurbaşkanının rezidansı…

Batum’da yaşam;

Eskiden paramız vardı, mal yoktu,

Şimdi mal çok paramız yok, diye özetleniyor.

Çıkışta Gürcü Polisinin Türkçe olarak, Siz tekrar bekleriz, sözcüğü çok içten ve gerçekten komşuluk ilişkilerinin gelişeceğinin en tipik işareti olarak iz bıraktı hepimizde.

Sanırım önümüzdeki günlerde, iki saat kadar uzağımızdaki başka bir ülkenin topraklarına, nüfus hüviyet cüzdanlarımızla gidip geleceğiz.

Komşuluk diye ben buna derim işte.

Kimler mi vardı gezide; TEV genel müdürü Turgut Bozkurt, genel müdür yardımcısı Güsel Bilal, Prof. Dr. Osman Bektaş ve eşi, Telekom Erzurum bölge müdürü Ergin Bektaş, Karadeniz Gazetesinden yazı işleri müdürü Erhan Esaspehlivan, Hasan Melek’in eşi ve Recep Ergenç.

Bu kısa ziyareti verimli kılan Ulu Tur müdürü Ufuk Dereli’ye, Volkan’a ve Bayan Şolana’ya ayrıca teşekkür ederim.
Toplam Okunma Sayısı : 3405

GülNet İnternet Hizmetleri, GülKom Mühendislik Bilgisayar Ltd.Şti.
Gazipaşa Mah. Cudi Bey Mektep Sok.Mahmut Reis Apt. No:7 Kat:2 Daire:4 Trabzon / TÜRKİYE